Més informació [ Detall d'activitat

 
9000110014   L'Educació del Futur: reptes i propostes d'avui - Sessió 1: L'alumnat del futur: a qui eduquem?
2022-2023   Taller. Internivells: Ed. Primària-Secundària-Formació Profess.
  
   2/3/2023 - 4/4/2023 (5 hores) de 9:30h a 12:30h
   CaixaForum Macaya
   Passeig de Sant Joan, 108 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya
  
  
  
  
Descripció i   Metodologia:   Vivim immersos i interconnectats sense interrupció amb moltes organitzacions que contribueixen en determinats temps i ubicacions diferents a l’assoliment d’un aprenentatge competencial, de qualitat i inclusiu. Aquest procés d’aprenentatge ha de permetre donar avui, amb recursos i estratègies noves, l’educació que serà necessària demà. Sens dubte, cal afrontar i prendre, ara i aquí, les decisions per fer front als reptes acadèmics, digitals, socials, participatius i d’equitat que defineixen els fonaments de l’educació actual.

En aquest context, el cicle s'estructura en tres sessions i es pot assistir a una o a vàries d’elles. En concret, es tracta de:

Sessió 1. L’alumnat del futur: a qui eduquem?
Sessió 2. Les noves tendències curriculars i competències docents: com eduquem?
Sessió 3. El centre educatiu del futur: on eduquem?

Les sessions estan pensades com unes converses entre tres convidats conduïdes per un moderador que anirà enllaçant les sessions i els seus continguts a partir d’una bateria de preguntes que farà posicionar els diferents ponents i interpel·laran a la resta de participants en una activitat final de síntesi.

Ens ocuparem de descriure com són els alumnes d’avui i de demà, és a dir, l’objecte de l’educació. L’alumnat no és només físic en la seva totalitat, sinó que hi ha una identitat també digital en els alumnes que cal preveure en la nostra planificació, intervenció i avaluació educativa. La gestió dels alumnes virtuals també s’ha de reformular, i no perdre de vista que els interessos, motivacions i valors ha evolucionat molt ràpidament els darrers temps. Saber com és el nostre alumnat és fonamental per poder contribuir al seu èxit educatiu, i en darrer terme a l’èxit social de totes les persones en un nou context formatiu, relacional i econòmic.

Per altra banda, els perfils d’entrada i de sortida de l’alumnat també seran tractats, així com les noves competències educatives necessàries i les components psico-socials i emocionals que condicionen l’experiència de l’aprenentatge i la millora contínua en la formació dels ciutadans d’avui i de demà.

Aquesta activitat formativa correspon a la primera sessió del cicle i es complementa amb una contribució personal sobre com afrontar els reptes educatius i socials que es plantegen en la sessió amb una tasca de reflexió que s’enviarà via formulari amb una dedicació equivalent a dues hores.

Comissionat científic i moderador del Cicle:

Dr. Esteve Juanola, físic, expert en innovació, inspector d’educació i professor UPC-ICE

Ponents Seminari 1: La Formació Inclusiva:

Núria Díaz, artista, empresària i docent; Fundadora del FAB-LAB-KIDS (FabLab BCN i al MIT de Boston); Fundadora de l'IDAT (Institut d'Art, Disseny i Tecnologia)

Àlex Rodríguez, psicòleg del programa Konsulta’m de l’Ajuntament de Barcelona i membre de l’equip de l’Àrea d’Educació Inclusiva del CEB; expert en escolarització i perfils d’alumnat

Carolina Carrillo Martín, mestra, psicopedagoga i formadora per a docents; Representant territorial de Xarxes d'Innovació Educativa als ST de Lleida, membre de l'equip directiu d'escola d'alta complexitat


Vincle informació al cicle complet
Enllaç reserva de plaça a la conferència
  
Objectius   1. Reflexionar sobre com fer possible una educació que doni resposta als reptes socials, emocionals, tecnològics i competencials actuals
2. Reflexionar sobre la els perfils d’entrada i de sortida de l’alumnat
3. Reflexionar sobre les competències docents necessàries i l’oportunitat dels nous currículums per avançar cap a una educació i avaluació competencials
4. Reflexionar sobre com han de ser els centres educatius per dins i per fora, i abordar la diversitat d’entorns aprenentatge i la seva continuïtat temporal
5. Contextualitzar les sessions segons les característiques dels diferents actors implicats i l’aplicabilitat pels diferents grups d’interès

  
Continguts   1. L’educació del futur: reptes i oportunitats d’ara i aquí
2. Situació actual i evolució futura de l’alumnat: perfils d’entrada i de sortida
3. Anàlisi comparatiu i promoció de la millora contínua en les organitzacions educatives obertes, extenses i contínues
4. Reflexió final i aplicació dels aprenentatges en diferents contexts educatius

PLA DE TREBALL
Desenvolupament de les següents preguntes: Com podem definir l’alumnat d’avui i de demà? Quins perfils d’entrada tenim? Com hauria de ser el perfil de sortida? És possible atendre la complexitat emocional, social, tecnològica i cognitiva que han d’afrontar? Com s’aconsegueix la inclusió i equitat en un ensenyament híbrid? Són conscients i fins on del reptes del món actual? Quin paper han de jugar en la presa de decisions per afavorir organitzacions més democràtiques, participatives i empàtiques? Com tenir en compte els perfils presencials i digitals de l’alumnat, i com complementar-los? Com es pot donar una resposta personalitzada per a cada perfil? De quines eines i estratègies es disposa?

METODOLOGIA
Es presenta una proposta de cicle organitzat en tres sessions que compten amb un moderador i tres ponents convidats. En finalitzar les presentacions dels ponents i el debat, s’obrirà la taula rodona a la participació dels assistents. Compleció d’un formulari per a una contribució personal sobre com afrontar els reptes educatius i socials que es plantegen en la sessió. Es pot assistir a una o a vàries de les sessions. Cada sessió té la seva corresponent activitat formativa a la que cal inscriure’s per separat.
  
Observacions   Organització: L'Observatori Social de la Fundació La Caixa i ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya
  
Avaluació   Satisfacció de les persones en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa i percepció de transferibilitat. (Nivell 1)
  
Requisits de  certificació   Assistència a la sessió i enviament del formulari amb la contribució personal
  
Persones  destinatàries   El públic objectiu de les sessions són professionals que treballin en centres educatius amb responsabilitats de direcció o coordinació, professorat en general, responsables de recursos humans d’organitzacions diverses, acadèmics en ciències de l’educació, directors tècnics d’empreses, responsables d’organitzacions industrials, culturals, sociosanitàries, etc. que tinguin interès a adquirir noves estratègies educatives i compartir les seves experiències per constituir-se com a agents de canvi i contribuir, en el marc de la seva organització, a avançar cap a un ecosistema d’aprenentatge obert, permanent, competencial, de qualitat i equitatiu
  
E-mail   mireia.lopez.beltran@upc.edu
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dijous   02/03/2023   0930   1230 
 Sessió 2   dimarts   04/04/2023   -   - 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent